רפואת משפחה 03.02.2021

השונות בשימוש בשירותים רפואיים בין רופאים ראשוניים

מחקר זה העריך והדגים את השונות בשימוש בשירותי רפואה בקרב רופאים ראשוניים ובין השימוש של כל רופא לאורך עשור בדרום הארץ

רופא כללי, רפואת משפחה. אילוסטרציה

השונות בטיפול הרפואי קשורה לתוצאות בריאותיות ירודות יותר, לעלויות משמעותיות, לפערים בטיפול ולעומס מוגבר על מערכת הבריאות הציבורית. מחקר זה העריך את שונות השימוש בשירותי בריאות בקרב רופאים ראשוניים בין רופאים שונים ובשימוש של אותו רופא לאורך זמן, בהתאמה למאפייני המטופלים והמרפאה, לאורך עשור של מתן שירות רפואי ומגוון רחב של סוגי שירותים רפואיים.

מחקר זה העריך את השירות הרפואי שנתנו 251 רופאים ראשוניים בדרום ישראל. עבור השימוש בכל אחד מ-14 סוגי שירותי הבריאות שנבדקו (בדיקות הדמיה, בדיקות לב, בדיקות מעבדה וביקורי מומחים) נבדקה השונות בשימוש בין הרופאים ובין השימוש של כל רופא בעצמו לאורך השנים, בהתאמה לתמהיל המטופלים ומאפייני המרפאה, תוך שימוש במקדם השונות.

ההבדל בסוגי השירות בין הרופאים היה בממוצע גדול יותר פי שלושה מהשונות של השירותים בהם השתמש כל רופא בעצמו לאורך השנים. שירותים שנוצלו באופן פחות תדיר התאפיינו בשונות גבוהה יותר בשימוש בהם בין רופאים מאשר בשימוש בהם של כל רופא בעצמו: rs = (-0.58), P = .03 ו-rs = (-0.39), P = .17, בהתאמה.

תוצאי מחקר זה הדגימו שונות רבה יותר בשימוש בשירותים רפואיים בין רופאים מאשר של כל רופא לאורך השנים. נראה כי השונות נותרה גבוהה גם לאחר התאמה למאפייני המטופל והמרפאה ושהשימוש של כל רופא בשירותים רפואיים היה יציב יחסית לאורך השנים.

מקור:

Shashar S. et al. (2021) The Annals of Family Medicine. 19(1): 30-37

נושאים קשורים:  מחקרים,  רפואת משפחה,  שונות בטיפול,  טיפול ראשוני,  שירותי בריאות
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו

קראתי עכשיו את המאמר המעניין על הבדלי השימוש בשירותים הרפואיים בין רופאים שונים.
חשוב להדגיש שחלק לא מבוטל מהשימוש בשירותים הרפואיים נובע מחשש מתביעות רפואיות והצורך לנקוט רפואה מתגוננת. כ"כ המטופלים היום הרבה יותר תובענים מבעבר ודורשים הפניה לבדיקות שונות גם כשבעליל אין צורך בהן, והרופא מעדיף שקט תעשייתי וממלא את דרישותיהם למרות שברור שהן מיותרות. גם המערכת מצידה קבעה כל מיני מדדי איכות שלא כולם מבוססי מידע והרופאים חייבים להתיישר עם הדרישות.
רבים פונים לרפואה פרטית והרופאים הפרטיים צריכים "להצדיק" את העלות שלהם ורושמים אינספור בדיקות שלעתים קרובות מיותרות, אבל אנחנו - רופאי המשפחה, משמשים במקרים האלה פקידים רפואיים שנדרשים לציית להנחיות האלה.

בנוסף לדבריי הקודמים, לא ראיתי השוואה חשובה בין רופאי משפחה מומחים, רופאים פנימאים מומחים ורופאים כלליים לגבי ניצול שירותי הרפואה
כ'כ, רק בכללית המטופלים שייכים לרופא משפחה מסוים. זה לא קיים בפועל בשלוש הקופות האחרות, שם המטופלים נודדים בין הרופאים באופן אקראי לגמרי.
שלישית, בדיקות כמו MRI בד"כ לא יזומות ע"י רופאי המשפחה אלא ע"י רופאים יועצים.