טרשת רב מערכתית 09.09.2020

ליקוי תפקודי באנדותל ווסקולופתיה הקשורה לטרשת רב מערכתית

במחקר זה בדקו מה הן ההשלכות של תפקוד וזודילטורי של האנדותל ב-EndoPAT בחולי טרשת רב מערכתית

סקלרודרמה, טרשת רב מערכתית. אילוסטרציה

ליקוי תפקודי באנדותל הוא סימן לוסקולופתיה הקשורה לטרשת רב מערכתית (SSc). טונומטריה של העורקים הפריפריאלים בזמן היפרמיה ריאקטיבית היא דרך מהירה ולא פולשנית להעריך תפקוד מיקרווסקולרי פריפריאלי על ידי מדידת שינויים בנפח הדופק באצבעות בזמן היפרמיה ריאקטיבית.

דירוגים נמוכים ב-reactive hyperemia index (או RHI) מעידים על תגובה ואזודילטורית פגומה, ובהתאם, על מצב בריאותי ירוד של האנדותל וכלי הדם. על מנת לחקור את המשמעות הקלינית של RHI בחולי SSc, ערכי RHI נמדדו ב-43 חולי SSc ועשרה משתתפי קבוצת ביקורת בריאים.

בחולי SSc עורית מפושטת, ערכי RHI הופחתו בצורה משמעותית בהשוואה למשתתפים הבריאים בקבוצת הביקורת, והיו בקשר הופכי עם משך המחלה. בכל מטופלי ה-SSc היה קשר הופכי משמעותי בין ערכי RHI לדירוג מצב העור, ומחלת ריאה אינטרסטיציאלית היתה קשורה לירידה בערכי RHI.

בקרב חולים וסקולריים, היסטוריה של כיבים באצבעות נצפתה בתדירות גבוהה יותר אצל מטופלים עם ערכי RHI  מופחתים בהשוואה לאלה עם ערכי RHI נורמליים.

למרות שאף אחד מהחולים לא סבל מיתר לחץ דם ריאתי, נמצא קשר הופכי משמעותי בין ערכי RHI ולחץ דם ריאתי ממוצע כפי שנמדדו באמצעות צנתור לב ימני.

התוצאות הצביעו על כך שירידה בערכי RHI היתה קשורה ללייפת עור, מחלת ריאה אינטרסטיציאלית, כיבים באצבעות ומעורבות כלי דם ריאתיים אשר הובילו ליתר לחץ דם ריאתי.

ממצאים אלה תומכים בתיאוריה לפיה תפקוד אנדותליאלי לקוי כאירוע קריטי בהתפתחות של לייפת ברקמה וסיבוכים וסקולריים ב-SSc.

מקור:

Naohiko Aozasa et.al 2020. Japanese Dermatological Association  https://doi.org/10.1111/1346-8138.15334

נושאים קשורים:  טרשת רב-מערכתית,  תפקוד אנדותל לקוי,  כלי דם,  יתר לחץ דם ריאתי,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו