תיאור מקרה 12.12.2019

תיאור מקרה: דלקת בכבד לאחר טיפול בתרופה אנטי פסיכוטית

למרות שהשכיחות של תפקודי כבד לא תקינים בשימוש באנטי פסיכוטיים היא 32%, עם השפעות קליניות משמעותיות ב-4% מהמקרים, עד כה לא פורסמו מקרים של פגיעה בכבד הנגרמת על ידי אריפיפרזול

אריפיפרזול הוא אנטי-פסיכוטי לא טיפוסי (אטיפי) הפועל כאגוניסט חלקי של קולטני דופמין מסוג 2 וכן קולטני 5HT1A. הוא משמש לטיפול בסכיזופרניה ובהפרעה דו קוטבית מסוג 1 בעיקר לאיזון המאניה. מכיוון שאריפיפראזול נסבל היטב עם יחסית מיעוט של תופעות לוואי, הוא משמש בשימוש off label להפרעות פסיכוטיות אחרות.

למרות שהשכיחות של תפקודי כבד לא תקינים בשימוש באנטי-פסיכוטיים היא 32%, עם השפעות קליניות משמעותיות ב-4% מהמקרים, עד כה לא פורסמו מקרים של פגיעה בכבד הנגרמת על ידי אריפיפרזול.

פסיכיאטרים מליסבון בפורטוגל פרסמו לאחרונה תיאור מקרה של אישה בת 28 שהתייצגה עם אפיזודה ראשונה של פסיכוזה שאינה אפקטיבית וטופלה באריפיפרזול. בתחילה היא קיבלה טיפול במינון של 10 מ"ג ליום, עם עלייה ל-20 מ"ג ליום ביום ה-12 לאשפוז. תשעה ימים לאחר מכן היא הצהיבה, סבלה מבחילה ועברה פרקים של הקאות.

בחינת נתוני המעבדה גילתה רמה גבוהה מאוד של aminotransferase alanine ורמות קלות עד בינוניות של aspartate aminotransferase, יalkaline phosphatase,יgamma-glutamyl transferasea ובילירובין. בעקבות תגובה זו הופחת בהדרגה הטיפול והותחל בהדרגה טיפול בפליפרידון עם שיפור מיידי בממצאים הקליניים והמעבדתיים.

מקור:

Clin Psychopharmacol Neurosci. 2019 Nov 20;17(4):551-555. doi: 10.9758/cpn.2019.17.4.551.

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  אריפיפרזול,  דלקת כבד,  פסיכוזה,  טרנסאמינזות,  הפטיטיס,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו