איל 17.11.2019

מ-א' ועד ת': מילון המונחים לסוכרתי

לרשות הסובלים מסוכרת סוג 2 עומדים אמצעים טיפוליים רבים להשגת איזון הסוכר בדם. איגדנו עבורכם את מילון המונחים שעל כל סוכרתי להכיר

סוכרת סוג 2. אבחון וטיפול

סוכרת מסוג 2 (Type 2 Diabetes) היא מחלה מטבולית כרונית שהוגדרה בשנים האחרונות כמגפה בינלאומית. המחלה המוכרת גם בשם "סוכרת שאיננה תלויה באינסולין", היא מצב שבו הלבלב בגופנו ממשיך לייצר אינסולין, אך האינסולין אינו מצליח להחדיר את הגלוקוז אל תאי הגוף. כתוצאה מכך עולה רמת הסוכר בדם והפעילות המטבולית התקינה של גופנו נפגעת.

סוכרת מסוג 2 שהייתה מוכרת בעיקר בקרב הגיל המבוגר, הולכת ונהיית שכיחה יותר ויותר גם בגילאים צעירים ויש לה קשר ישיר לאימוץ של אורח חיים שאינו בריא, לעודף משקל ולהשמנת יתר.

לסוכרת שאינה מטופלת בצורה מסודרת ומבוקרת עלולים להיות סיבוכים רבים שקשורים לפגיעה בכלי הדם ולהיצרות שלהם. כתוצאה מהצטברות סוכרים ושומנים בדפנות כלי הדם, אנשים הסובלים מסוכרת סוג 2 נמצאים בסיכון מוגבר ללקות במחלות לב ובעיות קרדיווסקולאריות.

לרשות הסובלים מסוכרת סוג 2 עומדים אמצעים טיפוליים רבים להשגת איזון הסוכר בדם. איגדנו עבורכם את מילון המונחים שעל כל סוכרתי להכיר:

  • אינסולין – אינסולין הוא הורמון שמיוצר בגוף על ידי הלבלב, אשר ניתן כתרופה במסגרת טיפול קצר טווח לחולים בסוכרת סוג 2 כשערכי הסוכר בעת האבחנה גבוהים במיוחד, או כטיפול ארוך טווח בשלבי מחלה מתקדמים.
  • ביגואנידים – משפחת תרופות שמעלה רגישות לאינסולין. התרופות מכילות מטפורמין שמנגנון הפעולה העיקרי שלו הוא הפחתה של ייצור גלוקוז בכבד. השימוש במשפחה זו ניתן לרוב כטיפול ראשוני שמונע עלייה של רמות הסוכר בדם.
  • סולפונילאוריאה – משפחת תרופות זו מגרה את תאי הבטא בלבלב וגורמת להפרשה מוגברת של אינסולין.
  • גלינידים – גם משפחת תרופות זו גורמת לשחרור מוגבר של אינסולין אך משך ההשפעה של תרופות אלה קצר יותר.
  • חסמי / מעכבי אלפא גלוקוזידאז – משפחת תרופות שמפחיתה את ספיגת הגלוקוז במעי, כך שהיא מונעת עלייה ברמת הסוכר בדם.
  • אינקרטינים – תרופות הפועלות על ההורמון GLP-1, שנמצא אף הוא בחוסר (כמו האינסולין) בקרב חולי סוכרת סוג 2. הורמון GLP-1 מופרש מרירית המעי באופן טבעי כתגובה להימצאות מזון במעיים (לאחר אכילה). הוא פועל במגוון מנגנונים המביאים לאיזון הסוכר בדם, האטת ספיגת המזון, הפחתת תחושת הרעב וירידה במשקל, ירידה ברמת השומנים וביתר לחץ דם – שהינם גורמי סיכון ידועים להיווצרות מחלות לב וכלי דם.
    התרופות ממשפחה זו מחקות את פעילותו של הורמון GLP-1 שגורם לעליה בהפרשת אינסולין מתאי הבטא בלבלב
  • מעכבי האנזים Dipeptidyl Peptidase IV – ההורמון GLP-1 מתפרק בגופנו על ידי פעילות של האנזים DPP IV. התרופות ממשפחה זו מעלות את רמות הריכוז בדם של ההורמון GLP-1 על ידי עיכוב פעולות האנזים המפרק אותו.
  • SGLT2 – זוהי משפחת תרופות של מעכבי SGLT2 אשר מונעות את ספיגת הסוכר בכליות וגורמות להפרשתו בשתן ובכך מאזנות את הסוכר בדם וגורמות לירידה במשקל.
  • זריקות משולבות של אינסולין ו-GLP1 – אצל חולים שזקוקים גם לאינסולין וגם לתרופה ממשפחת GLP-1 מוצע לעיתים תכשיר שמשלב את שתי התרופות גם יחד ומאפשר להפחית את מספר הזריקות משתיים לאחת משולבת.

על ידי שמירה על רמות הסוכר בדם, על לחץ הדם ורמות הכולסטרול, נצליח לנהל את הסוכרת ולהגן על עצמינו מפני מחלות לב ובעיות קרדיווסקולאריות. כדי שההגנה על גופנו תהיה היעילה ביותר, חשוב מאד לשלב את הטיפול התרופתי הניתן עם אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה, מופחתת שומנים וסוכר, הימנעות מעישון וצריכת אלכוהול ופעילות גופנית מסודרת.

המידע אינו מהווה תחליף להתייעצות רפואית. למידע נוסף על סיבוכים קרדיווסקולאריים בקרב הסובלים מסוכרת סוג 2, פנו אל הרופא המטפל.

הישארו עם היד הלב!

הצטרפו אלינו לעדכונים וחדשות דרך אתר אגודה ישראלית לסוכרת או עמוד הפייסבוק שלנו.

מוגש כשירות לציבור על ידי חברת נובו נורדיסק בע"מ.

נושאים קשורים:  איל
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו