מחלות עיניים אלרגיות 30.10.2019

מחקר ב"הדסה": השפעת טקרולימוס מקומי לטיפול במחלות עיניים על רקע אלרגיה

טקרולימוס טופיקלי שינה משמעותית את גישות הטיפול במחלות עיניים אלרגיות קשות וכרוניות ומזער את הצורך בקורטיקוסטרואידים מקומיים

הספקטרום של מחלות עיניים על רקע תגובות אלרגיות כולל מגוון של מצבים, שכל אחד מהם מאופיין על ידי אימונופתולוגיות מורכבות. תרופות אנטי-אלרגיות, כמו אנטיהיסטמינים ומייצבי תאי מאסט, לרוב אינן מספקות מענה הולם ללא טיפול קורטיקוסטרואידי טופיקלי מקביל.

המהלך הכרוני של מחלות עיניים אלרגיות חמור אף יותר, כגון ורנל קרטוקונונקטיביטיס (VKC) וקרטוקונונקטיביטיס אטופית (AKC). מהלך זה מגביל את הטיפול בקורטיקוסטרואידים מקומיים לטיפולים קצרים יותר. בנוסף, טיפול מקומי בסטרואידים מגביר את הסיכון של החולים לפתח סיבוכים חמורים בעור, במיוחד במהלך הילדות כאשר VKC מתרחש בתדירות הגבוהה ביותר.

האימונופתולוגיה של מחלות כרוניות, כמו VKC ו-AKC, כוללת בעיקר לימפוציטים מסוג T. מסיבה זו חומרים אימונומודולטורים המעכבים הפעלת תאי T מהווים את הטיפול המתאים למחלות כרוניות אלו.

בשנים האחרונות קיימת שכיחות מוגברת של ניהול מחלות עיניים אלרגיות כרוניות באמצעות החומר האימונומודולטורי טקרולימוס. לאור זאת, רופאים מהמחלקה לרפואת עיניים, מהמרכז הרפואי הדסה-האוניברסיטה העברית פרסמו החודש סקירה המציגה עדכון קליני לטיפול וניהול מחלות עיניים אלרגיות כרוניות עם טקרולימוס מקומי.

בסקירה מתואר כיצד טקרולימוס מקומי משפר משמעותית את הסימפטומים והסימנים של סוגים שונים של מחלות עיניים אלרגיות כרוניות. כמו כן, מתוארים המחקרים העדכניים המדגימים גם את יעילותם של ריכוזים נמוכים של טקרולימוס מקומי עבור VKC.

טיפול רפואי מוקדם עם טקרולימוס מקומי יכול גם למנוע התפתחות של סיבוכים עיניים חמורים של VKC, כגון כיבים וחוסר בתאי גזע באיזור הלימבלי limbal stem cell deficiency.

הרופאים מהדסה מסכמים כי טקרולימוס טופיקלי שינה משמעותית את גישות הטיפול במחלות עיניים אלרגיות קשות וכרוניות ומזער את הצורך בקורטיקוסטרואידים מקומיים.

מקור:

Erdinest, Nir, Hadas Ben-Eli, and Abraham Solomon. "Topical tacrolimus for allergic eye diseases." Current opinion in allergy and clinical immunology 19, no. 5 (2019): 535-543.

נושאים קשורים:  מחקרים,  טקרולימוס,  טקרולימוס מקומי,  סטרואידים,  אלרגיה בעינים,  קרטוקוג'קטיביטיס
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו

מעניין מאוד