מחלת מעי דלקתית 20.08.2019

האם וכיצד פוגעת מחלת מעי דלקתית בפעילות הגופנית ובאיכות החיים?

מחקר זה ניסה להעריך האם וכיצד משפיעה אבחנה של מחלת מעי דלקתית על הכושר הגופני של המטופלים ועל הביצוע של פעילות גופנית בפועל וכיצד היא משפיעה על איכות חייהם

מערכת העיכול, קוליטיס (צילום: אילוסטרציה)
מערכת העיכול, קוליטיס (צילום: אילוסטרציה)

מחלת מעי דלקתית עשויה להגביל את היכולת התפקודית של המטופלים, ולגרום להשפעות שליליות משמעותיות על איכות חייהם. מטרתו של מחקר זה הייתה לקבוע את השפעתה של אבחנת מחלת מעי דלקתית על רמות הכושר הגופני, ולהעריך את מידת העיסוק בפעילות גופנית ואת העייפות בקרב חולי מחלת מעי דלקתית, לפני ואחרי האבחנה.

מחקר חתך זה היה פרוספקטיבי ורב-מרכזי. למחקר גויסו מטופלים שאובחנו במחלת מעי דלקתית ב-18 החודשים האחרונים. הגדרות ההכללה של המחקר כללו הפוגה קלינית ו/או היעדר שינוי בטיפול ב-6 החודשים שקדמו לגיוס. רמות הפעילות הגופנית הוערכו בעזרת שיטת ניקוד ייעודית לפעילות פנאי (ניקוד גודין, Godin Score). מידת העייפות הוערכה בעזרת שיטת ניקוד ייעודית לאומדן תפקודי בזמן טיפול במחלה כרונית (ניקוד FACIT).

במחקר נכללו 158 מטופלים, מתוכם 100 שסבלו ממחלת קרוהן. הגיל הממוצע היה 35.1 (רווח בר-סמך 95%, 2.0±). ההתפלגות המגדרית הייתה שווה בקירוב (51.3% זכרים). הערכים הממוצעים בשני מדדי פעילות של מחלת מעי דלקתית (מדד הארווי-ברדשאו, מדד קליני מפושט לדלקת המעי הגס) היו 2.25 (רווח בר-סמך 95%, 0.40±) ו-1.64 (רווח בר-סמך 95%, 0.49±), בהתאמה.

ערכי ניקוד גודין לפני ואחרי האבחנה הראו הפרש של 6.94 (P=0.002). מטופלים שסבלו מדלקת מעי-גס כיבית (41.8%) היו בעלי סבירות גבוהה יותר מחולי קרוהן (23.0%) להפחית את רמות הפעילות הגופנית שלהם (P=0.04). ערכי ניקוד FACIT היו נמוכים יותר בקרב מטופלים שחוו חזרות של המחלה (P=0.012), ובקרב חולים עם מחלה חמורה (P=0.011). כשליש מהמטופלים הפחיתו את הפעילות הגופנית שלהם לאחר אבחנת מחלת מעי דלקתית.

החוקרים הסיקו שמטופלים היו פחות פעילים גופנית באופן מובהק לאחר אבחנת מחלת מעי דלקתית, ותופעה זו הייתה ניכרת יותר בקרב חולי דלקת מעי-גס כיבית. זיהוי גורמי הסיכון הקשורים לאובדן הכושר הגופני יכולים לסייע במענה לירידה באיכות חיי המטופל.

מקור:

Gatt, K. et al. (2019). Journal of Crohn's and Colitis. 13(6):686-692.

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלת מעי דלקתית,  מחלת קרוהן,  פעילות גופנית,  כושר גופני,  איכות חיים,  דלקת מעי גס
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו