נרקולפסיה 13.08.2019

האם נרקולפסיה מובילה ליצירתיות מוגברת?

מהו הפוטנציאל היצירתי הקיים אצל מטופלים עם נרקולפסיה ומהו תפקידה של שנת REM ביצירתיות

שינה (אילוסטרציה)
שינה (אילוסטרציה)

מחקרים הראו קשר בין יצירתיות לבין שלב תנועות העיניים המהירות (REM – יRapid eye movements) בשינה. נרקולפסיה מאופיינת בהירדמות ישירות לשלב ה-REM, מצב בו ישנה דיסוציאציה מערנות ושנת REM (קטפלקסיה, הלוצינציות לפני ההירדמות, שיתוק שינה, הפרעות שינה ב-REM וחלומות צלולים) וחלומות שניתן לזכור בקלות.

חלומות צלולים (המודעות לכך שחולמים תוך כדי החלום) נמצאו קשורים ליצירתיות. בעקבות הגישה הממושכת של המטופלים לשנת REM ולחלומות, החוקרים שיערו כי מטופלים עם נרקולפסיה עשויים לפתח יכולות יצירתיות גבוהות יותר. על מנת לחקור את ההשערה הזו, החוקרים בדקו 185 מטופלים עם נרקולפסיה ו-126 מטופלים בריאים.

המשתתפים במחקר ענו על שני שאלונים שמטרתם להעריך את רמת היצירתיות שלהם, אחד בשם the Test of Creative Profile והשני בשם the Creativity Achievement Questionnaire. בנוסף, היצירתיות נבדקה באופן אובייקטיבי אצל 30 משתתפים עם נרקולפסיה ו-30 משתתפים בריאים באמצעות ה-Evaluation of Potential Creativity test battery, אשר בודק מצבים מפוצלים ומאוחדים של חשיבה יצירתית בתחומים גרפיים ומילוליים, תוך שימוש בבעיות קונקרטיות ואבסטרקטיות.

תוצאות המחקר הראו כי מטופלים עם נרקולפסיה השיגו תוצאות טובות יותר בהשוואה לחברי קבוצת הביקורת ב-Test of Creative Profile (ממוצע ± סטיית תקן: 58.9 ± 9.6 בהשוואה ל- 55.1 ± 10 ; P= 0.001), בשלושת הפרופילים של היצירתיות (חדשות, דמיון וחקר) וב-Creative Achievement Questionnaireי(10.4 ± 25.7 בהשוואה ל- 6.4 ± 7.6 ; P= 0.047). כמו כן, נמצא גם כי מטופלים עם נרקולפסיה הציגו ביצועים טובים יותר בהשוואה לקבוצת הביקורת במבחן האובייקטיבי שבחן יצירתיות (4.3 ± 1.5  בהשוואה ל-3.7 ± 1.4 ; P= 0.009).

החוקרים ראו כי מרבית התסמינים של נרקולפסיה (כולל ישנוניות, הלוצינציות לפני ההירדמות, שיתוק שינה, חלומות צלולים והפרעה בשנת ה-REM, אך לא קטפלקסיה) קשורים לציונים גבוהים יותר ב- Test of Creative Profile.

תוצאות המחקר מדגישות את הפוטנציאל היצירתי הקיים אצל מטופלים עם נרקולפסיה ומקנות תמיכה נוספת בתפקיד של שנת REM ביצירתיות.

מקור:

 Lacaux, C. et al. (2019) Brain 142,7.

נושאים קשורים:  מחקרים,  נרקולפסיה,  יצירתיות,  חלומות צלולים,  שנת תנועות עיניים מהירות
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו