התפתחות מערכת העצבים בגיל הילדות היא קריטית ורגישה במיוחד לגירויים סביבתיים ספציפיים הדרושים לארגון מושבות הנוירונים במוח וללמידה תקינים. מחקרים שביצעו אפיון מכניסטי של תקופות קריטיות להתפתחות המוח חשפו שישנו תפקיד חשוב ביותר עבור גמישות רבה של המוח במהלך ההתפתחות המוקדמת, ובמקביל ישנה חשיבות רבה להגבלות המוטלות על מנגנונים ביולוגיים אלה במוחו של המתבגר.
עוד בעניין דומה
במצבי מחלה, סגירת תקופות קריטיות מגבילה את יכולתו של המוח להסתגל גם כאשר התנאים האופטימליים משוחזרים בשלב מאוחר יותר. מסיבה זו, זיהוי של מניפולציות המאפשרות ריסטורציה או פתיחה מחדש של תקופות קריטיות נמצאות בראש סדר העדיפויות של מחקר מדעי המוח translational.
במחקר שפורסם בכתב העת Nature קבוצה של חוקרים אמריקאים מ-Johns Hopkins University School of Medicine מדגימה כי רגולציה התפתחותית של פלסטיות סינפטית המתווכת על ידי אוקסיטוצין (long-term depression LTP) ב-nucleus accumbens אחראית וקובעת את התקופה הקריטית ללמידת תגמול חברתי.
יתר על כן, החוקרים מראים כי מנה אחת של (+/-) - 3,4- methylendioxymethamphetamine) MDMA) פותחת מחדש את התקופה קריטית ללמידה תגמול חברתי ומובילה להגברה של תהליכי LTP סינפטיים התלויים באוקסיטוצין.
פתיחה מחדש של פרק זמן זה על ידי MDMA דורשת הפעלה מקדימה של קולטני אוקסיטוצין בגרעין האקומבנס, והיא מושגת מחדש על ידי גירוי של שיירי (terminals) אוקסיטוצין בגרעין.
לממצאים אלה השלכות חשובות על הבנת הפתוגנזה של מחלות נוירו-התפתחותיות המאופיינות בליקויים חברתיים ובהפרעות המגיבות להשפעה חברתית או שהן תוצאה של פגיעה חברתית.
מקור:
תגובות אחרונות