יל"ד ריאתי 12.06.2019

הערכת סיכון במטופלים עם יתר לחץ דם ריאתי טרומבואמבולי כרוני

החוקרים תיקפו את הקווים המנחים לגבי שרידות במטופלים עם יתר לחץ דם ריאתי טרומבואמבולי כרוני המטופל תרופתית ויצרו שלוש קבוצות סיכון שונות

גרסאות מקוצרות של הקווים המנחים ליתר לחץ דם ריאתי של ה-European Society of Cardiology וה-European Respiratory Society תוקפו לאחרונה במטופלים עם יתר לחץ דם ריאתי עורקי.

מטרת החוקרים היתה לבחון את ערכם האבחנתי במטופלים עם יתר לחץ דם ריאתי טרומבואמבולי כרוני - chronic thromboembolic pulmonary hypertension - CTEPH ממאגר המידע COMPERA אשר אוסף נתונים לגבי סטטוס תפקודי על פי ה-WHO, מרחק הליכה של שש דקות, רמות brain natriuretic hormone, לחץ בעלייה ימין, אינדקס קרדיאלי וסטורציית דם ורידי מעורבב.

החוקרים כללו בעבודה מטופלים עם לפחות פגישת מעקב אחת, ללא ניתוחי אנדארטרקטומי ריאתיים ומידע על לפחות שלושה מתוך ששת המאפיינים שצוינו לעיל. המטופלים סווגו לקבוצת סיכון נמוך, בינוני וגבוה. כאנליזה משנית, נספר מספר הקריטריונים בסיכון נמוך שאינם פולשניים. בנוסף, הקשר בין הערכת סיכון ושרידות הוערך.

מידע עבור המטופלים בתחילת המחקר ופגישת המעקב (לאחר חציון של שבעה חודשים) היה זמין עבור 561 ו-231 מטופלים, בהתאמה. הערכות שרידות לשנה ולחמש שנים היו שונות באופן מובהק סטטיסטית (p<0.0001) בקבוצת הסיכון הנמוך (98.6% ו-88.3%, בהתאמה), סיכון בינוני (94.9% ו-61.8%, בהתאמה) וסיכון הגבוה (75.5% ו-32.9%, בהתאמה).

הנתונים בפגישת המעקב סייעו להבדיל בין הקבוצות באופן טוב יותר עם שיעורי שרידות משוערים לשנה של 100%, 92% ו-69%, בהתאמה. המספר של קריטריונים בסיכון נמוך שאינם פולשניים נמצא קשור גם כן עם שרידות.

החוקרים מסכמים כי הערכת הסיכון על פי הקווים המנחים של ה-European Society of Cardiology וה-European Respiratory Society יכולה להיות מיושמת במטופלים עם CTEPH המטופל תרופתית.

מקור: 

Delcroix, M. et al. (2018) European Respiratory Journal 52. 1800248

נושאים קשורים:  מחקרים,  יתר לחץ דם ריאתי,  קווים מנחים,  הערכת סיכון
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו