זיהומים סיסטמיים 27.06.2018

הסיכון ל-CDI לאחר טיפול בטטרציקלינים בהשוואה לסוגי אנטיביוטיקה אחרים

האם טיפול באנטיביוטיקה ממשפחת הטטרציקלינים קשור לסיכון מופחת לפתח זיהום ראשוני ב-Clostridium difficile?

בקטריות של Clostridium difficile. הדמיה

בחירת סוג האנטיביוטיקה לטיפול בזיהומים סיסטמיים אצל מטופלים הנמצאים בסיכון גבוה לזיהום ב-Clostridium difficile  - CDI - מהווה דילמה קלינית משמעותית.

למרות שישנם מחקרים שונים שמראים שטיפול באנטיביוטיקה ממשפחת הטטרציקלינים קשור לסיכון מופחת של CDI, מחקרים אחרים סותרים ממצאים אלו.

במחקר חדש, שנערך ב-Mayo Clinic ברוצ'סטר, מינסוטה, ארה"ב ושהתפרסם בכתב העת Clinical Infectious Disease, ביקשו החוקרים לסכם את המחקרים השונים הבודקים את הסיכון ל-CDI לאחר טיפול בטטרציקלינים בהשוואה לסוגי אנטיביוטיקה אחרים.

במחקר מסוג מטה-אנליזה, ביצעו החוקרים חיפוש סיסטמי במאגרים של Medline, Embase, ו-Web of Science  מינואר 1978 ועד דצמבר 2016 בכדי לכול מחקרים שהעריכו את הקשר בין השימוש בטטרציקלינים והסיכון ל-CDI. הערכות שקולות מסכמות חושבו באמצעות generalized inverse variance עם מודל השפעות-אקראיות באמצעות RevMan 5.3. החוקרים העריכו את איכות המחקרים השונים באמצעות סקלת Newcastle-Ottawa.

נתונים סטטיסטיים: ששה מחקרים (4 מסוג מקרה-ביקורת, 2 מסוג מחקר קוהורט), עם גיוס של מטופלים בין השנים 1993 ו-2012, נכללו במטה-אנליזה.

באמצעות מודל השפעות-אקראיות, ביצעו החוקרים מטה-אנליזה שהדגימה שטטרציקלינים קשורים לסיכון מופחת של CDI (יחס צולב 0.62, רווח סמך 95% של 0.47-0.81; P<0.001). נמצא הטרוגניות משמעותית, עם I2 של 53%, ללא הטיית פרסום. אנליזה של תת-קבוצה של מחקרים אשר העריכו את הסיכון של CDI אחרי טפול ב-doxycycline בלבד גם הדגימה סיכון מופחת לפתח CDI (יחס סיכון 0.55, רווח סמך 95% 0.4-0.75; P<0.001).

סיכום: לאור הממצאים, החוקרים מסכמים שמטה-אנליזה של מחקרים קיימים מדגימה שטטרציקלינים קשורים לסיכון מופחת לפתח CDI בהשוואה לתרופות אנטי-מיקרוביאליות אחרות. החוקרים ממשיכים ומדגישים שסביר להניח שניתן להשתמש בטטרציקלינים כאשר יש צורך בהפחתת CDI הקשור לשימוש באנטיביוטיקה.

מקור:

Raseen Tariq, Janice Cho, Saloni Kapoor, Robert Orenstein, Siddharth Singh, Darrell S Pardi, Sahil Khanna; Low Risk of Primary Clostridium difficile Infection With Tetracyclines: A Systematic Review and Metaanalysis, Clinical Infectious Diseases, Volume 66, Issue 4, 1 February 2018, Pages 514–522, https://doi.org/10.1093/cid/cix833

נושאים קשורים:  טטרציקלין,  Clostridium difficile,  אנטיביוטיקה,  מטה אנליזה,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו