תיאור מקרה 03.04.2018

תיאור מקרה: גירוי מלעורי של עצב היקפי לטיפול בכאב בגב התחתון

אפנון עצבי (Neuromodulation) מספק אפשרות להפחתה ולהפסקת השימוש באופיואידים לטיפול בכאב כרוני בגב התחתון

שני מטופלים שסבלו מכאבים כרוניים בגב התחתון עברו במשך חודש גירוי מלעורי של עצב היקפי אשר הביא להקלה ניכרת בכאב, שיפורים משמעותיים בתפקוד והפסקת השימוש במשככי כאבים אופיואידים. השפעות אלו נמשכו ארבעה חודשים ויותר.

כאב כרוני בגב התחתון הוא הגורם המוביל למוגבלות בקרב מבוגרים בארצות הברית וזהו אחד מהפרעות השריר-שלד השכיחות והמאתגרות ביותר. אפנון עצבי (Neuromodulation) מספק אפשרות להפחתת או הפסקת השימוש באופיואידים לטיפול בכאב כרוני בגב התחתון. גישה זו צפויה להשפיע על הצורך בחלופות טיפוליות כירורגיות, יקרות או פולשניות יותר.

במקרה שלהלן מתוארות תוצאות של שיטה חדשה לגירוי מלעורי של עצב היקפי (peripheral nerve stimulation - PNS) אשר נוסתה על שני מטופלים עם כאב כרוני בגב התחתון. בתום חודש של טיפולים, הגירוי העצבי הופסק והאלקטרודות הוסרו.

PNS הביא לשיפורים מובהקים מבחינה קלינית בכאב (ירידה של 62% בממוצע בשאלה 5 במלאי הקצר לכאב [Brief Pain Inventory]; כאב ממוצע) ובתוצאים התפקודיים (ירידה של 73% במוגבלות לפי סולם המוגבלות של אוסווסטרי; ירידה של 83% בהפרעות הנגרמות עקב כאב לפי המלאי הקצר לכאב). שני הנבדקים הפחיתו את השימוש במשככי כאבים שאינם אופיואידים ב-83% בממוצע והנבדק שנטל אופיואידים הפסיק כלל להשתמש במשככי כאבים אלו. תופעת הלוואי היחידה שדווחה היתה גירוי עורי קל שנגרם מחבישה מקומית.

השיפורים הקליניים הניכרים נמשכו ארבעה חודשים לפחות מתחילת הטיפול, וכללו ירידה של 79% בממוצע ברמת הכאב, דיווח משני הנבדקים על מוגבלות מינימלית, הפחתה בשיעור של 100% בשימוש באופיואידים והפחתה בשיעור של 74% בשימוש במשככי כאבים שאינם אופיואידים.

תוצאות אלו חושפות את השימוש בגישה חדשה וקצרה זו ואת הפוטנציאל של גירוי מלעורי של עצב היקפי כטיפול באפנון עצבי עם פולשנות מזערית בשלבים מוקדמים במהלך הטיפול כדי להשיג הקלה ממושכת בכאב והפחתת או הפסקת הצורך בתרופות לשיכוך כאבים, כולל אופיואידים. כמו כן, גישה זו צפויה להשפיע על הצורך בחלופות טיפוליות כירורגיות, יקרות או פולשניות יותר.

מקור: 

Pain Pract. 2018 Jan;18(1):94-103. doi: 10.1111/papr.12571. Epub 2017 Apr 13. Percutaneous Peripheral Nerve Stimulation for the Treatment of Chronic Low Back Pain: Two Clinical Case Reports of Sustained Pain Relief.

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  כאב גב תחתון,  אפנון עצבי,  Neuromodulation,  גירוי מלעורי של עצב היקפי,  אופיואידים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
03.04.2018, 20:35

המחקר כלל שני נבדקים בלבד. קשה להסיק מסקנות ממספר קטן כל כך של מטופלים. אמנם התוצאות המתוארות מרשימות, אבל יש צורך בעוד הוכחות על מנת למקם את הטיפול הזה במקום הנכון מבחינת אופציות טיפוליות.