סרטן המעי הגס 17.01.2018

האם אפשר לרדת עם השנים בתדירות קולונוסקופיות לסקירה לסרטן מעי גס?

המחקר בדק האם הפחתת תדירות בדיקות הסקירה עם הגיל משתלמת מבחינת יחס עלות-תועלת

קולונוסקופיה (איור: אילוסטרציה)
קולונוסקופיה (איור: אילוסטרציה)

חוקרים בנו מודל סימולציה שמראה שהפחתת תדירות קולונוסקופיות עם עליית הגיל בסקירה לסרטן מעי גס משתלמת מבחינת עלות-תועלת גם בנבדקים עם סיפור משפחתי של סרטן מעי גס בקרוב משפחה מדרגה ראשונה.

הסיכון היחסי לסרטן המעי הגס פוחת עם הגיל גם באנשים עם סיפור משפחתי של סרטן המעי הגס בקרוב מדרגה ראשונה. ההנחיות הקליניות ממליצות להתחיל בדיקות סקירה מוקדם יותר ובתדירות גבוהה יותר באנשים אלה, אך אינן מתייחסות לירידה בסיכון עם הגיל, או למספר קרובי המשפחה החולים. מחקר זה בדק האם הפחתת תדירות בדיקות הסקירה עם הגיל משתלמת מבחינת יחס עלות-תועלת.

בהתבסס על נתוני מחקרים, הכותבים בנו מודל המעריך את הסיכון לאבחנה של סרטן המעי הגס בגילאים שונים ובהתאם למספר הקרובים מדרגה ראשונה שחלו. החוקרים ערכו סימולציות של תדירויות בדיקה משתנות (קולונוסקופיה) בגילאים שונים וחיפשו את האסטרטגיה שהניבה יחס עלות-תועלת מקסימלי.

נתונים סטטיסטיים: עבור נבדקים עם קרוב משפחה אחד מדרגה ראשונה חולה, אסטרטגיית הסקירה המשתלמת ביותר היתה קולונוסקופיה אחת ל-3 שנים מגיל 40, ואם לא נמצאו אדנומות אז ירידה לתדירות של אחת ל-5 שנים מגיל 45 ואחת ל-7 שנים מגיל 55. בנבדקים עם מספר קרובי משפחה חולים הסקירה צריכה להתחיל בגיל צעיר יותר ובתדירות גבוהה יותר אך גם כן ניתן לרדת בתדירות אם הבדיקה תקינה.

סיכום: על פי מודל הסימולציה שבנו החוקרים, משתלם מבחינה עלות-תועלת להפחית תדירות בדיקות קולונוסקופיה עם הגיל בנבדקים עם סיפור משפחתי מדרגה ראשונה של סרטן המעי הגס אם הבדיקות הקודמות היו תקינות.

 מקור:

Cost Effectiveness of Age-Specific Screening Intervals for People With Family Histories of Colorectal Cancer
Naber SK et al. Gastroenterology. 2018 Jan;154(1):105-116.e20. doi:

 ערכה: ד״ר נועה גולדשר מינרבי

נושאים קשורים:  סרטן מעי גס,  סקירה,  קולונוסקופיה,  יחס עלות-תועלת,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו