מחקרים 26.04.2017

טבליות מסיסות של מתילפנידאט בשחרור מושהה משפרות תסמיני ADHD בתלמידי בית ספר יסודי

ילדים עם ADHD שנטלו טבליות מסיסות של מתילפנידאט (ריטלין) בשחרור מושהה הפגינו יכולות ביצוע, התנהגות ושליטה טובה יותר בתסמיני ADHD בהשוואה לילדים עם ADHD שהפסיקו למשך שבוע את הטיפול במתילפנידאט בשחרור מושהה. השפעת הטבליות החלה מהר ונמשכה לאורך היום

טבליות מסיסות של מתילפנידאט (ריטלין) בשחרור מושהה (extended -release methylphenidate – XR-MPH) מהוות טכנולוגיה חדשה להעברת מתילפנידאט. טבליות אלו מתמוססות בפה, ללא צורך במים, ומספקות פרופיל פרמקוקינטי דומה לזה של מינון פומי רגיל הניטל פעם ביום. מחקר זה בחן במסגרת כיתת מעבדה את היעילות, בטיחות וסבילות של תרכובת XR-MPH בקרב תלמידי בית ספר יסודי עם הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות (attention deficit/hyperactivity disorder – ADHD).

87 ילדים עם ADHD בגילאי 6-12 גויסו למחקר מקביל, מבוקר-אינבו, כפול-סמיות ורב-מרכזי עם הקצאה אקראית. במהלך ארבעה שבועות של תווית פתוחה, מינון הטבליות המסיסות של XR-MPH טוטר עד להשגת המינון המיטבי ובמשך שבוע ניתן המינון המיטבי. לאחר תקופת התווית הפתוחה 85 ילדים הוקצו אקראית לקבלת טבליות מסיסות של XR-MPH במינון המיטבי או אינבו למשך שבוע אחד (תקופת הסמיות הכפולה). בתום שבוע זה נערך מבחן בכיתת המעבדה.

יעילות הטיפול הוערכה על ידי מדדי SKAMPי(Swanson, Kotkin, Agler, M-Flynn, and Pelham) לריכוז, התנהגות ומדדים משולבים, יחד עם הערכות PERMP לביצוע (Permanent Product Measure of Performance – מבחן בחשבון המעריך יכולת ביצוע).

התחלת ומשך פעולת התרופה הוערכו כתוצאים משניים. הערכות בטיחות כללו תופעות לוואי, בדיקות גופניות, ממצאי אק"ג וסולם קולומביה להערכת התאבדות (Columbia Suicide Severity Rating Scale – C-SSRS).

הציון הממוצע במדדי SKAMP המשולבים ביום המבחן בכיתת המעבדה היה גבוה יותר, באופן מובהק, בקבוצת ה- XR-MPHי(43 ילדים) בהשוואה לקבוצת האינבו (39 ילדים) (p<0.0001). השפעת התרופה היתה ניכרת לאחר שעה ונמשכה 12 שעות ממתן המינון.

הציונים במדד SKAMP לריכוז, מדד SKAMP להתנהגות ומבחני PERMP-A ו- PERMP-C הצביעו על שליטה טובה יותר, באופן מובהק, בתסמיני ADHD בקבוצת ה- XR-MPH.

תופעות הלוואי השכיחות ביותר שדווחו היו ירידה בתיאבון, כאבים בבטן העליונה, כאבי ראש, קשיי שינה, זיהומים בדרכי הנשימה העליונות, תנודות במצב הרוח, עצבנות, שיעול והקאות.

מחקר זה מצא כי טבליות מסיסות של מתילפנידאט (ריטלין) בשחרור מושהה יעילות ונסבלו היטב בקרב ילדים עם ADHD במסגרת כיתת מעבדה.

מקור:

Childress AC, Kollins SH, Cutler AJ, Marraffino A, Sikes CR.
Efficacy, Safety, and Tolerability of an Extended-Release Orally Disintegrating Methylphenidate Tablet in Children 6–12 Years of Age with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in the Laboratory Classroom Setting
J Child Adolesc Psychopharmacol. 2017 Feb;27(1):66-74. doi: 10.1089/cap.2016.0002. Epub 2016 May 16.

ערכה: ד"ר נילי טלבי

נושאים קשורים:  מחקרים,  מתילפנידאט בשחרור מושהה,  טבליות מסיסות,  ריכוז והיפראקטיביות,  ADHD,  ADHD בילדים,  מינון מיטבי,  מדדי SKAMP,  הערכות PERMP,  שליטה בתסמיני ADHD,  כיתת מעבדה,  הפרעות קשב וריכוז,  רטלין
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו