מחקרים 30.11.2016

דימום לאחר שיעול או מלנומה עינית? תאור מקרה

רופאים מפילדלפיה מדווחים על שני מקרים של דימום כורואידלי כתוצאה משיעול שנחשדו בהערכה קלינית וסונוגרפית למלנומה תוך עינית, החשד הוסר בטומוגרפיה וניקור של הנגעים

מלנומה תוך עינית מתגלה לעתים רחוקות בבדיקות עיניים שגרתיות, אולם מתברר שקיימת תופעה שכיחה בהרבה שיכולה לחקות נגעים ממאירים בבדיקה קלינית ואף בהערכה סונוגרפית. רופאים ממחלקה לאונקולוגיה עינית בבית החולים ווילס בפילדלפיה מדווחים על שני מקרים של שטף דם כורואידלי כתוצאה משיעול שאובחנו תחילה כמלנומה עינית. הדיווח פורסם לאחרונה בכתב העת Retinal Cases and Brief Reports.

החוקרים מציגים שתי נשים (אחת בת 54 והשניה בת 60) שהופנו ליחידה לאונקולוגיה עינית בחשד למלנומה כורואידלית. באנמנזה שתי הנשים ציינו לפחות יממה אחת של שיעול כבד במהלך שבועיים שקדמו לגילוי הממצא, אישה אחת נטלה מדללי דם בשל מסתם ותין מלאכותי והאישה השניה לא נטלה מדללי דם או נוגדי איגור טסיות אלא רק טיפול באסטמה כרונית. אחת החולות דיווחה על כאב עיני חד כשבוע טרם בדיקתה ביחידה. בשני המקרים נגע חום כהה זוהה בקו המשווה של גלגל העין בסמיכות לאמפולה עם הדיות סונוגרפית המחשידה למלנומה כורואידלית. עם זאת בשני הנגעים לא הודגמו כלי דם או זרימות דם פנימיות באנגיוגרפיה. בהמשך בדיקת CT עינית אפיינה את הנגעים כחשודים בסבירות גבוהה לדימום כורואידלי וניקור במחט עדינה אשרר שאכן מדובר בהמטומה בלבד ללא כל עדות למלנומה. שתי הנשים נותרו במעקב חודשיים נוספים עד היעלמותם המוחלטת של הנגעים העיניים.

החוקרים מסכמים כי דימום כורואידלי, כתוצאה משיעול, התעטשות ועוד, יכול לדמות מלנומה עינית וזו אפשרות שחשוב לעלות באבחנה המבדלת ולשלול בבדיקות הדמיה מתקדמות או ניקור של הנגעים החשודים. צרור הדם צפוי להיספג עצמונית תוך מספר חודשים.

מקור:

Retin Cases Brief Rep. 2016 Nov 23. [Epub ahead of print]
COUGHING-INDUCED SUPRACHOROIDAL HEMORRHAGE SIMULATING MELANOMA IN TWO CASES.
Marous CL1, Sioufi K, Shields CL, Mashayekhi A, Shields JA.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  מלנומה,  מלנומה עינית,  דימום ברשתית,  טראומה,  תיאור מקרה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו