מחקרים 19.06.2016

שחמת אלכוהולית, מהלך המחלה ותחלואה נלווית

מסקירה שהקיפה יותר מעשרת אלפים חולי שחמת כבד אלכוהולית עולה כי סיכונם המחושב ללקות במחלות נלוות גבוה, אך מעטים מפתחים אותן בשל תוחלת חייהם הקצרה

צילום מיקרוסקופי של כבד עם שחמת הכבד (מקור צילום: ויקיפדיה)
צילום מיקרוסקופי של כבד עם שחמת הכבד (מקור צילום: ויקיפדיה)

כדי לגבש גישה קלינית יעילה לחולי שחמת הכבד על רקע אלכוהולי דרוש מידע מבוסס אודות תחלואה נלווית שכיחה בקרב החולים, מידע שנכון להיום לוקה בחסר. חוקרים מאוניברסיטת ארהוס בדנמרק ערכו סקירה רטרוספקטיבית רחבה בה העריכו את הסיכונים של חולי שחמת אלכוהולית לפתח שורה ארוכה של מחלות מערכתיות, דלקתיות ואונקולוגיות. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Liver International.

בעוקבת המחקר נכללו 10,650 אזרחי דנמרק בני 45-69 שלקו בשחמת אלכוהולית של הכבד בין השנים 1994-2014 ולא פיתחו עת הכללתם במחקר מחלות נלוות, ו 43,150 נחקרי ביקורת מותאמי גיל ומגדר.
מניתוח התוצאות עולה כי שכיחות המחלות הנלוות על סוגיהן הייתה גבוהה משמעותית בקרב חולי השחמת (יחס סיכון למחלה נלווית כלשהי 3.74, 95% רווח בר סמך 3.56-3.94) בתוך כך יחס הסיכון למחלות לא סרטניות, פרט לאוטם חריף של שריר הלב, עמד על 4.33 בקרב חולי השחמת (95% רווח בר סמך 4.06-4.62). כצפוי גם  הסיכון לתחלואה אונקולוגית היה גבוה משמעותית בקרב חולי השחמת האלכוהולית (יחס סיכון 2.94, 95% רווח בר סמך 2.70-3.19). ואולם, חרף הסיכון המחושב הגבוה לתחלואה אונקולוגית ולא אונקולוגית (סיכון לעשור לתחלואה לא אונקולוגית 21.4% לעומת 13.2%, ו 10.9% לעומת 10% לתחלואה לא אונקולוגית) חולים מעטים בלבד פיתחו את המחלות הנלוות מפאת תוחלת חייהם הקצרה. רק קרצינומה של תאי כבד וסרטן הלוע ארעו בשכיחות גבוהה יותר בקרב חולי שחמת הכבד האלכוהולית.

החוקרים מסכמים כי הסיכון המחושב של חולי שחמת אלכוהולית לפתח מחלות נלוות גבוה באופן יחסי, אך מעטים מהם מאריכים ימים ועל כן במונחים מוחלטים מדובר בשיעורי תחלואה נמוכים. יש לציין שהטיפול במחלות כבד עובר שינוי דרמטי בכל הקשור לזיהומי HCV השכיחים מאוד בקרב חולים הסובלים מאתיליזם, תוחלת החיים צפויה להתארך מה שיהפוך את תוצאות המחקר לרלוונטיות יותר ברמה הקלינית.

מקור:

Liver Int. 2016 Apr 28. doi: 10.1111/liv.13151. [Epub ahead of print]
The clinical course of alcoholic cirrhosis: development of comorbid diseases. A Danish nationwide cohort study.
Jepsen P1,2, Lash TL2,3, Vilstrup H1.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן הכבד,  אלכוהוליזם,  שחמת
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו