מחקרים 20.08.2015

מוסיקה מפחיתה כאב וחרדה בתקופת ההתאוששות לאחר ניתוח

השמעת מוסיקה לפני, בזמן ולאחר ניתוחים מפחיתה כאב, מצמצמת שימוש במשככים ומורידה את רמת המתח והחרדה של החולים, כך עולה מסקירה שיטתית ומטה אנליזה

מוסיקה היא כלי טיפולי נגיש, בטוח וכלכלי. השימוש במוסיקה נפוץ בפסיכותרפיה, בעבודה עם ילדים, ברפואת כאב ועוד. מסתבר שבשנים האחרונות נערכו לא מעט מחקרים שעסקו בטיפול במוסיקה במהלך התערבויות כירורגיות, בין אם כהכנה לניתוחים, טיפול בזמן הניתוח או ככלי עזר בתקופת ההתאוששות. קבוצת חוקרים מאנגליה יזמה מטה אנליזה על מנת לבדוק מה מידת השפעה של מוסיקה על תהליך ההחלמה הבתר ניתוחי. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת The Lancet.

לצורך העבודה נסרקו מאגרי מידע רפואי מובילים על מנת לאתר את כל המחקרים אשר בדקו את יעילות הטיפול במוסיקה בתקופה הבתר ניתוחית. בסקירה נכללו מחקרים מבוקרים אקראיים בכל השפות בחולים מבוגרים בלבד שעברו טיפול כירורגי, פרט לניתוחי ראש צוואר ומערכת העצבים המרכזית. מוסיקה הושמעה לחולים לפני, במהלך, או אחרי הניתוח בפרוטוקולים שונים. החולים בקבוצות הביקורות קיבלו טיפול בתר ניתוחי שגרתי או לעתים טיפולי דמה כגון אוזניות ללא מוסיקה או רעש לבן.

בסקירה אותרו 4,261 מאמרים ותקצירים, במטה אנליזה נכללו 73 מחקרים מבוקרים ואקראיים בעלי מדגמים של 20 עד 458 משתתפים. השימוש במוסיקה הפחית את רמת הכאב הבתר ניתוחי (הבדל ממוצע מתוקנן -0.77, 95% רווח בר סמך 0.99- 0.56), את רמת החרדה (הבדל ממוצע מתוקנן -0.68, 95% רווח בר סמך 0.95- 0.41), וצמצם את השימוש בשיכוך כאבים פרמקולוגי (הבדל ממוצע מתוקנן -0.37 , 95% רווח בר סמך 0.54- 0.20). מוסיקה שיפרה את רמת שביעות הרצון של החולים (הבדל ממוצע מתוקנן -1.09 , 95% רווח בר סמך 1.68- 0.51), אך לא הפחיתה את מספר ימי האשפוז. ניתוח של תת קבוצות לא גילה השפעה של סגנון המוסיקה או עיתוי השמעתה על התוצאות. מטה רגרסיה לא זיהתה מקור מהותי להטרוגניות של התוצאות. מעניין כי יעילות המוסיקה נשמרה גם כאשר הושמעה לחולים תחת הרדמה כללית.

החוקרים מסכמים כי השמעת מוסיקה לפני, בזמן ולאחר ניתוחים מפחיתה כאב, מצמצמת שימוש במשככים ומורידה את רמת המתח והחרדה של החולים, זאת ללא תופעות שליליות כלשהן. ניתן להציע טיפול במוסיקה לכלל החולים העוברים התערבויות כירורגיות תוך התאמה אישית של עיתוי ההשמעה וסגנון המוסיקה.

מקור:

Music as an aid for postoperative recovery in adults: a systematic review and meta-analysis
Hole, Jenny et al.  The Lancet

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  כאב,  טיפול במוסיקה,  החלמה פוסט ניתוחית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו